11 czerwca 2020, Justyna Opoka
Pracowniku, pracodawco! Jakie wsparcie w trakcie COVID-19?
Formy wsparcia są wprowadzane przez ustawy. Część z nich była możliwa do uzyskania w przeszłości, a pozostałe formy pomocy można uzyskać nadal.
Formy wsparcia możemy podzielić na kilka części:
- Zwolnienie z ZUS – w przeszłości – najczęściej wybierana forma wsparcia przez pracodawców to zwolnienie z płatności składek na ubezpieczenia zdrowotne na okres 3 miesięcy,
- Pożyczka do 5 tys zł. – pożyczka ze srodków Urzędu Pracy,
- Subwencja dla pracodawców zatrudniających pracowników,
- Wsparcie dla samozatrudnionych i osób zatrudniających pracowników.
Osoby samozatrudnione mogły skorzystać z wsparcia w postaci:
- Dofinansowanie do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną niezatrudniającego pracowników (wsparcie na 3 m-ce) – wniosek mógł być składany przez osoby samozatrudnione, prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Urząd Pracy dysponował środkami mającymi na celu wsparcie osób fizycznych prowadzących działalność i niezatrudniających pracowników.
- Dofinansowanie części kosztów wynagrodzenia pracowników dla przedsiębiorców – wsparcie to udzielane było na okres 3 miesięcy dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą według wytycznych MŚP (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa), czyli od co najmniej 1 osoby zatrudnionej do maksymalnie 249 osób zatrudnionych. Wniosek należało złożyć do Urzędu Pracy.
- Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników dla organizacji pozarządowych na okres 3 miesięcy, również udzielany przez Urząd Pracy, ale w tym przypadku ubiegać się mogli o nią przedstawiciele NGO dla swoich pracowników – od 1 do 249 osób zatrudnionych w NGO.
- Mikropożyczka w wysokości 5 tys. zł. z możliwością jej umorzenia była formą wsparcia dla jednoosobowych działalności gospodarczych oraz dla mikroprzedsiębiorstw. Udzielana przez Urząd Pracy.
- Wsparcie dla przedsiębiorców na ochronę miejsc pracy z FGŚP – dofinansowania z Wojewódzkich Urzędów Pracy dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców mających na celu utrzymanie miejsc pracy w trakcie pandemii.
- Świadczenia postojowe do ZUS miały na celu zawieszenie płatności składek zdrowotnych na okres 3 miesięcy, z którego skorzystać mogli zarówno samozatrudnieni, jak i przedsiębiorcy z sektora MŚP.
- Umorzenie składek ZUS za okres 3 miesięcy w 100% wartości składki było możliwe dla samozatrudnionych i mikro przedsiębiorców. Małe przedsiębiorstwa zatrudniające do 49 osób mogły ubiegać się w ZUS-ie o umorzenie 50% wartości składek. Ta forma wsparcia nie była możliwa dla przedsiębiorców zatrudniających od 50 do 249 osób.